2018. február 14., szerda

Toredekek lanykori emlekeimbol---Vilhelem Margareta.[3]


  • Talán a legszebb évek a lánykoromból a líceumi évek voltak,amik a legtisztább és legártatlanabb 
    éveim voltak.
    Soha nem fognak visszatérni csak úgy 10 évenként amikor osztály találkozót szervezünk.
    Mind kevesebben és kevesebben vagyunk.
    A 8.osztály után normálisan mindenki tovább tanult abban az időben csak úgy lehetett
    persze ,volt olyan társunk is akik szakiskolákba készültek a mielőbbi pénz szerzés miatt.
    Akkoriban rengeteg gyár meg üzem működött Marosvásárhelyen ,nem mint most.
    Ma megszámlálhatom az ujjaimon és nem hiszem hogy szűkség volna a két kezemre !
    Mi a 13-14 éves gyerekek nem kellett gondolkozzunk erről,mert a szüleink döntöttek
    helyettünk ,hogy milyen líceumot választanak .
    Mindenhol felvételire volt szükség ,bizonyos tantárgyakból,attól függően hova iratkoztál be.
    Általában román nyelv,irás és szóbeli,matematika írás ,és a magyar osztályokban plusz a magyar nyelv írás és szóbeli,ha pedig tovább a művészeti ágakat akartad követni az illető hangszer ,vagy rajzoddal jelentkeztél.
    Ott is megvoltak a szabályok.Hangszer használata , szolfézs gyakorlatok ,
    vagy a rajzodat egy bizonyos tárgyról kellett ott elkészítened ,aki rajzszakos tanár akart volna lenni életében.
    Engem és a két testvéremet is román líceumba írattak ,hogy jobban érvényesüljünk
    az életben,meg a további tanulásunk szempontjából is.Nem bántam meg ,előnyom lett belőle .
    Ha felvételire készültél az egyetemre ,normális volt,hogy a magyar gyerek hátrányban volt 
    a román diákkal szemben.

    Így kerültem az Unirea liceumba[Egyesülés]magyarul.Ennek is van története:
    Az épület együttes szecessziós stílusú. Az ,,A" épületet az Unirea, míg a kisebb, eredetileg bentlakásnak épült ,,B" épületet a Római Katolikus Gimnázium használta. Tervezője Pápai Sándor, az Erdélyi Római Katolikus Státus mérnöke volt.

    A fő homlokzat oromzatán egy fülkében egy szobor volt, mely egyesek szerint Szűz Máriát, mások szerint Szent Imrét, az iskola védő szentjét ábrázolta. A kommunisták 1962-ben eltávolították a szobrot, sorsa ismeretlen.
    A Romai Katolikus Gimnázium a város legrégebbi oktatási központja , 1948-ban államosították az épületet, és a magyar tannyelvű leánylíceumnak ítélték.[1959-ben ideköltöztették az Unirea líceumot, a kereskedelmi leányiskola 1919-ben alapított utódját, és Unirea (Egyesülés) néven két tannyelvű vegyes gimnáziumként, majd főgimnáziumként működött tovább.
    A legnagyobbik nővérem még Leánygimnáziumban járt 6 evvel idősebb mint én .a kisebbik nővérem meg én már az Unirea líceumba jártunk.

    Két épülete van a nagy, meg kis épület ,én a kis épületbe jártam az első emeletre.
    Ha visszagondolok én a humán tagozaton jártam egy 28 tagú osztályba ahova szép számban 
    voltunk 28 diák. Azokból csak 3 volt fiú. De a reál osztályokban [3 ] a többségben fiúk voltak .
    Itt kezdődött számomra az életem legszebb legmaradandóbb emlékei.
    Kalandos ,izgalmas kihívásokkal és meglepetésekkel teli időszak volt ez a négy év egy olyan 
    lánynak aki a legtöbbet akar kihozni magából, a helyzet adta lehetőségekből
    és a nyelvi meg kulturális különbségek előnyeiből.
    Szabadok voltunk minta kalitkából kiröppenő madarak,ugyanakkor nagyoknak és boldogoknak 
    éreztük magunkat.
    Szép egyenruhánk volt, sötétkék vékony szövetből hosszú ujjú ruha, fehér gallérral, a derekadnál egy széles övvel amit igyekeztünk szorosra húzni amennyire lehetett .

    A gallért gombokkal lehetett átcserélni naponta .A fehér gallér mindig tiszta volt .
    A ruha két zsebbel volt ellátva,a karunkon pedig egy kis fekete bársony cimke;Unirea Líceum 143
    arany színű cérnával ráírva.Persze mi patent kapcsokkal tettük fel,hogy tanítás után le tudjuk venni az utcán pedig a fehér hajpántot is eltávolítottuk .
    Sokat tanultunk, de nemcsak tantárgyakat hanem általános műveltséget is .
    Itt hallottam először egy osztályfőnőki órán magnetofonon a Beethoven 3. szimfóniáját ami Eroica névre is hallgat, a zenetörténet egyik fordulópontja. Ezzel a művével Beethoven végképp széttépte azt a köteléket, amely őt a régi formákhoz és művészethez kötötte. Minden művében láthatjuk ezt a fajta törekvést, de egyetlen műve sem jelentett olyan hatalmas előrelépést, mint a 3. szimfónia.
    Különlegesen tetszett az Egmont nyitány. Ez Goethe- Egmont című darabjához kísérőzene.
    Rengeteg időnk maradt a más elfoglaltságokra is ,szinte mindegyikünk járt valamilyen 
    kőrre pl.tánc ,zene vagy éppen teniszezőnk is volt az osztályunkban.
    Csodálatosak voltak a nyári meg téli vakációk,nyáron általában a tengerre mentünk ,télen a hegyekbe sí táborokba. Nyughatatlan fiatalok !
    Az osztályfőnöknővel együtt jártunk kirándulásokra , aki a francia nyelvet tanította Gagyi Teréz tanárnő akit mindannyian "gatyesznek" neveztünk talán a legjobb osztályfőnöknő volt.
    Románul is magyarul is perfektül beszélt .
    Kedves szép emlékeim maradtak a nyári tengeri nyaralásokról ,a tábortüzek körül hangosan énekeltünk , meghitt barátságos hangulattal,vagy éppen táncoltunk .
    Soha nem volt kissebbségi érzetem, mert tökéletesen beszéltem románul,és a románok közül is sokan tudtak magyarul .
    A fiatalok előtt nincs határ ,hamar barátkoznak .Itt tanultuk meg mi az emberség és mi a szépség a lélekben ,hogy tiszteljük egymást ,és felelősséget érezzünk egymás iránt !

    Hamar megbíztunk egymásba szép barátságok születtek.
    Ami a legnehezebb volt az a tananyag megtanulása jelentett több gondot számomra ,főleg a fizika meg szervetlen kémia .
    Persze nem voltam éltanuló de nagyon sok mindent tanultam .Lehetett választani ,hogy milyen 
    idegen nyelvet akarsz tanulni ,mert egy az kötelező volt:franciat ,németet vagy angolt .Mellete simán tanultunk orosz nyelvet meg latin nyelvet is.Mivel német nyelvet ismertem így franciát választottam.
    Ahogy megtanultuk a leckéinket pont úgy megtanultuk egymás szokásait is kulturális értékeit.
    Az életben nem az számit ,milyen nyelvet beszélsz ,hanem hogy milyen a lelked meg a viselkedésed,hogy tiszteljenek és te is tisztelj másokat .

    Lehet jól tették a szüleim hogy ezt a megoldást kapták a legmegfelelőbbnek.
    A tizenkettedik osztály befejező napja talán a legmeghalóbb nap volt amikor az osztályfőnöknő
    jelenlétében ,utoljára magunkra öltöttük egyenruhánkat ,elénekeltük a líceumi ballagó hires 
    éneket a "Gaudeamus igitur".-t
    Utána az osztályfőnöknő utoljára felolvasta a névsort a katalógusból ,mindenkit jellemezve.
    Mi is szeretettel vettünk búcsút tőle .Az egyik diáktársunk megható beszédében búcsúzott 
    az osztályfőnöknőtől oriási virágcsokorral és sok könnyekkel szemeinkben .
    A ballagásra mindenki a rokonaival jött ,akik türelmetlenül vártak az udvaron minket 
    könnyes szemekkel sok virágok közepette , végig vonultunk a szülők által alakított sorfal között énekelve a" Gaudeamus igiturt" 

    Este volt a bankettünk ,ami az akkori Hargita vendéglőben volt,ma már azt is felszámolták .
    Frissen csináltatott estélyi ruhánkban, csillogó szemekkel ragyogtunk a fiatalságtól és reggelig mulattunk.Talán életem legjobb mulatsága volt . Felejthetetlen .
    Kísérőink a következő 12.osztályosok , útnak eresztettek a batyuval vállunkon az élet kacskaringós útjaira.Még fogalmunk sem volt hogy az élet egy nyomorúság !De rájőttünk hamarosan !
    Azóta is mind ballagunk keresve azt amit nem találunk -a fiatalságot .
    Nem véletlenul kezdtem az egyetemi évekkel.Meggondolás alapján.A következő utolsó részben az elso munkahelelyemről fogok egy kis izelitőt irni .Az még lánykoromról szól .
    A házasság utáni éveimről jobb ha nem jelentetek meg semmit .Folytatom az utolsó résszel .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése